Rabu, 19 Mac 2014

MENGEJUTKAN DALAM KETUMBUHAN DEFORMITIES


Dalam banyak kes di mana kecacatan utama ialah hadir pada masa kelahiran, ia adalah hasil daripada keadaan asas yang teruk yang mencukupi bahawa bayi itu tidak terus hidup dengan lama. Kematian daripada kelahiran yang cacat mungkin disebabkan oleh pelbagai komplikasi termasuk organ-organ penting yang hilang atau tidak berfungsi, kecacatan struktur yang menghalang pernafasan atau pemakanan, dan kecenderungan yang tinggi untuk kecederaan, penampilan wajah yang tidak normal, atau jangkitan yang membawa kepada kematian.

Makhluk mitos mungkin telah diwujudkan disebabkan sindrom deformative, misalnya perihal ikan duyung mungkin berkaitan dengan gejala sirenomelia. Mitologi Ireland termasuk Fomorians, yang hampir tanpa pengecualian yang digambarkan sebagai cacat, memiliki hanya satu apa yang kebanyakan mempunyai dua (mata, tangan, kaki, dan lain-lain) atau mempunyai lebih besar daripada anggota biasa.

Senarai ini akan menceritakan secara terperinci sepuluh individu malang yang telah mengalami disfigurements teruk. Beberapa orang-orang ini telah mendapat bantuan perubatan moden dan dapat menjalani kehidupan yang lebih normal. Beberapa cerita berikut adalah tragis, dan lain-lain memberi inspirasi harapan. Berikut adalah sepuluh cerita yang mengejutkan layan..........!


10. Octoman


Rudy Santos, 69 tahun dari Filipina, mengalami keadaan ultra jarang dikenali sebagai Craniopagus parasiticus atau kembar parasit. Beliau adalah orang yang tertua dengan keadaan ini. Dilampirkan kepada pelvis dan abdomen Rudy pasangan tambahan tangan dan kaki, yang dibangunkan apabila kembar beliau telah diserap ke dalam badan semasa dalam kandungan. Juga disambungkan kepada badan beliau adalah pasangan tambahan puting dan kepala mundur dengan telinga dan rambut.

Rudy menjadi selebriti kebangsaan dalam perjalanan dengan petunjukan aneh pada 1970-an dan 80-an. Dia mendapat pendapatan 20,000 ( RM1500.00) peso setiap malam sebagai tarikan utama. Ia adalah pada pameran di mana beliau mendapat nama-peringkat 'Octoman'. Rudy telah disamakan dengan tuhan, dan wanita akan beratur untuk berjumpa dengan dia.

Anehnya, Rudy hilang pada tahun 80-an dan hidup dalam kemiskinan selama lebih sepuluh tahun. Pada tahun 2008, dua orang doktor memeriksa untuk melihat sama ada pembedahan akan menjadi berdaya maju atau tidak. Mereka menyimpulkan bahawa mereka akan dapat membuang kembar parasit, tetapi Rudy memutuskan untuk tidak melakukan pembedahan.



9. The Two Headed Girl

Manar Maged dilahirkan di Kaherah pada tahun 2004 juga mengalami kembar parasit. Manar dan kakak kembar beliau telah digabungkan bersama-sama di bahagian kepala. Kembar perempuannya tidak mempunyai anggota dan hanya boleh tersenyum, berkelip dan menangis.

Pada umur sepuluh bulan, Manar telah dibawa ke sebuah hospital di Kaherah selepas dia menjadi sangat tenat. Ia telah memutuskan bahawa tanpa penyingkiran kembar parasit, kedua-dua mereka akan mati. Malangnya, selepas mereka telah dipisahkan, kembar meninggal dunia kerana pengunaan bekalan darah Manar dan tidak boleh hidup tanpa kembarnya. Kurang daripada setahun kemudian, Manar juga meninggal dunia akibat jangkitan otak yang disebabkan oleh komplikasi daripada pembedahan.



8. Fish Boy


Minh Anh merupakan seorang anak yatim dari Vietnam yang dilahirkan dengan penyakit kulit misteri yang menyebabkan kulitnya mengelupas dan bentuk skala. Keadaan beliau dianggap disebabkan oleh Agen Orange-bahan kimia menggundulkan yang digunakan oleh Amerika Syarikat semasa Perang Vietnam. Keadaan ini menyebabkan dia terlalu panas dan kulitnya boleh menjadi sangat tidak selesa tanpa mandi biasa. Anak-anak yatim Fellow telah menggelar nya sebagai 'Fish'. Minh boleh menjadi ganas kepada ahli-ahli kakitangan dan kanak-kanak lain di rumah anak yatim tersebut, jadi mereka terpaksa menahannya dengan mengikat beliau di katil beliau.

Apabila Minh masih muda, beliau telah bertemu dengan Brenda, berusia 79 dari UK dan dia bergerak ke Vietnam setiap tahun untuk berjumpa dengannya. Mereka telah membentuk satu ikatan yang rapat sejak bertahun-tahun dan telah menjadi kawan baik. Brenda telah membantu Minh dalam banyak cara di rumah anak yatim dia memujuk kakitangan tidak untuk mengikat dia apabila dia ganas dan dia telah mendapati dia seorang kawan untuk membawanya berenang setiap minggu, yang kini hobi kegemaran nya.



7. Elephant Man


Mungkin orang yang paling terkenal dalam senarai ini adalah Joseph Merrick, Elephant Man. Dilahirkan pada 1836, Inggeris menjadi selebriti di London dan juga mendapat kemasyhuran di seluruh dunia. Beliau dilahirkan dengan sindrom Proteus keadaan yang menyebabkan ketulan yang besar untuk pembangunan pada kulit dan tulang untuk ubah bentuk dan menebal.

Ibu Yusuf meninggal dunia ketika dia berusia sebelas dan dia telah diusir oleh bapanya. Dia meninggalkan rumah pada usia muda dan bekerja di Leicester sebelum menghubungi pemain sandiwara. Beliau merupakan orang yang utama dan mendapat nama-peringkat 'Elephant Man'.

Disebabkan saiz kepalanya, Joseph terpaksa tidur duduk. Kepalanya begitu berat bahawa ia adalah mustahil baginya untuk tidur berbaring. Satu malam pada tahun 1890, dia cuba untuk tidur 'seperti orang biasa' dan terkehel lehernya dalam proses tersebut. Dia ditemui mati pada keesokan harinya.



6. Turtle Boy


Didier Montalvo, dari pedalaman Colombia menghidap nevus melanocytic kongenital, yang menyebabkan tahi lalat berkembang seluruh badan pada kadar yang amat cepat. Hasilnya penyakit ini, tahi lalat berkembang begitu besar bahawa ia meliputi keseluruhan belakang Didier. Beliau telah digelar 'Budak penyu' oleh rakan-rakannya sebagai tahi lalat yang besar kelihatan seperti cangkerang.

Rupa-rupanya, Didier telah diilhamkan pada gerhana dan penduduk tempatan percaya tahi lalat adalah kerja syaitan. Atas sebab ini, beliau telah dipulaukan oleh kanak-kanak lain dan diharamkan dari sekolah tempatan. Apabila pakar bedah British Neil Bulstrode mendengar tentang keadaan Didier, beliau mengembara ke Bogota supaya dia boleh menjalani pembedahan dan membuang tahi lalat. Didier berusia enam tahun apabila pembedahan itu dilakukan. Ia adalah satu kejayaan dan tahi lalat seluruh dibuang. Selepas pembedahan, Didier sekarang pergi ke sekolah dan kehidupan normal dan hidup bahagia.



5. Mandy Sellars


Mandy Sellars, dari Lancashire, UK, telah didiagnosis dengan sindrom Proteus keadaan yang sama perubatan sebagai Joseph Merrick. Sindrom Proteus amat jarang berlaku dan ia dianggap menjejaskan hanya 120 orang di seluruh dunia. Ia telah menyebabkan kaki Mandy menjadi sangat besar, seberat 95 kilogram dan berukuran satu meter dalam lilitan. Sebagai kakinya begitu besar, dia mempunyai sepasang kasut khas yang menelan belanja sekitar $ 4000 dolar (RM12000.00). Dia juga mempunyai kereta peribadi, membenarkan beliau untuk memandu tanpa menggunakan kakinya.

Doktor memutuskan untuk memotong salah satu kaki Mandy selepas dia menguncup trombosis vena yang mendalam dan MRSA. Selepas pembedahan, baki bahagian kaki disimpan berkembang dan menjadi terlalu berat untuk prostetik. Beliau kini telah menerima kaki palsu baru yang sepatutnya digunakan dalam seluruh hidupnya.



4. Petero Byakatonda


Petero Byakatonda adalah seorang budak dari sebuah bandar kecil, luar bandar di Uganda yang mengalami sindrom crouzon. Ini memberi kesan kepada kira-kira satu dalam setiap 25,000 kelahiran, tetapi kes Petero adalah salah satu yang agak melampau. Sindrom Crouzon menyebabkan kecacatan tengkorak, yang seterusnya menolak bola mata keluar dan telinga ke bawah, yang membawa kepada masalah dengan penglihatan dan pendengaran. Di negara maju, kecacatan yang disebabkan oleh sindrom crouzon biasanya dirawat tidak lama lagi selepas kelahiran tetapi Petero tidak menerima rawatan ini kerana dia hidup jauh beratus-ratus batu dari hospital.

Jiran ketakutan apabila melihat Petero dan dijauhi kerana penampilan beliau dan dia mengunci dirinya jauh di dalam bilik beliau, tidak pernah keluar rumah. Seorang doktor melihat keadaannya ketika memandu melalui kampung Petero. Doktor tersebut menghulurkan wang yang cukup untuk Petero bagi perjalanan ke Austin, Texas, untuk mengubah kehidupan dengan pembedahan. Beliau menghabiskan masa selama enam bulan manakala doktor menbentuk tengkoraknya semula. Meletakkan banyak tekanan luar saraf optik dan otak. Satu operasi kedua yang diperlukan untuk membina semula tulang di sekitar mata Petero. Komplikasi berlaku semasa pembedahan kedua-dia kehilangan 80% daripada jumlah isipadu darah beliau dan keadaan beliau bertukar kritikal. Nasib baik, dia terselamat dan beliau kini tinggal dengan kehidupan yang bahagia di kampungnya.



3. Jose Mestre


Jose Mestre dari Lisbon, Portugal, mengalami kecacatan besar pada wajah yang mula berkembang di bibirnya. Selama bertahun-tahun, ketumbuhan ini berkembang menjadi lebih lima kilogram berat badan. Ia menyebabkan dia menjadi buta pada sebelah mata dan membuat ia amat sukar bagi beliau untuk bernafas, makan dan tidur. Beliau menghabiskan empat puluh tahun hidupnya tanpa rawatan kerana " maklumat perubatan yang salah, beberapa misdiagnosis, kekurangan kewangan, dan keengganan untuk menjalani rawatan kerana kepercayaan agama."

Pada tahun 2010, Jose mengembara ke Chicago untuk menjalani empat operasi untuk membuang tumor dan mengembalikan ciri-ciri wajah beliau. Jisim tumor telah dibuang sepenuhnya dalam operasi pertama dan tiga tahun akan datang bertujuan untuk membina semula muka. Operasi berjaya dan Jose mengembara kembali ke Lisbon beberapa minggu selepas rawatan.



2. Tree Man


Dede Koswara adalah seorang lelaki dari Indonesia yang bagi kebanyakan hidupnya, telah mengalami jangkitan kulat yang amat jarang, verruciformis Epidermodysplasia. Pertumbuhan kulat keras yang menonjol dari kulit yang kelihatan seperti kulit pokok. Ini telah menjadi sangat tidak selesa untuk Dede, menghalang dia dari melaksanakan fungsi asas dengan tangannya, kerana keadaan begitu besar dan berat. Kulat tumbuh di seluruh badan tetapi kebanyakannya ditemui pada tangan dan kaki.

Pada tahun 2008, Balai menerima rawatan di Amerika Syarikat untuk membuang enam kilogram ketuat dari tubuhnya. Selepas ini dilakukan, cantuman kulit telah digunakan untuk tangan dan muka. Malangnya, pembedahan ini tidak menghentikan kulat daripada tumbuh dan dia menjalani operasi pembedahan lagi pada tahun 2011. Tiada penawar bagi keadaan Balai.



1. Fetus in fetu

Janin di Fetu adalah penyakit yang amat jarang keabnormalan yang berlaku dalam satu daripada setiap 500,000 kelahiran. Sebab bagi keadaan ini adalah tidak jelas, tetapi ramai saintis percaya bahawa ia berlaku di peringkat awal kehamilan, apabila satu janin adalah menyelubungi oleh yang lain. Banyak kembar parasit kecil dan mundur, tetapi orang lain boleh berkembang kepada saiz yang besar. Dari Khazakstan, Alamjan Nematilaev mempunyai kembar parasit yang dibangunkan dengan rambut, anggota, gigi, kuku, kemaluan, kepala dan muka asas. Kembar Alamjan telah hidup di dalam tubuh beliau selama lebih tujuh tahun sebelum ia ditemui ...

Pada tahun 2003, sekolah doktor Alamjan perasan abdomen bengkak dan menghantar beliau ke hospital. Doktor melakukan pemeriksaan dan percaya bahawa sekaligus adalah sista. Minggu berikutnya, Alamjan mengejutkan doktor, mereka menemui janin berukuran dua kilogram dalam berat dan dua puluh sentimeter panjang. Doktor yang menjalankan pembedahan berkata bahawa Alamjan kelihatan seperti dia berada di bulan keenam kehamilan. Ibu bapa budak itu percaya bahawa keadaan beliau adalah disebabkan oleh radiasi dari bencana Chernobyl, tetapi pakar-pakar telah menolak idea ini. Alamjan pulih sepenuhnya daripada pembedahan, tetapi hingga ke hari ini, dia masih tidak tahu bahawa kembar beliau berkembang di dalam badan nya.
- See more at: http://www.onesantanblogs.com/2013/04/mengejutkan-dalam-ketumbuhan-deformities.html#sthash.2J8N3HVB.dpuf

Tiada ulasan:

Catat Ulasan